Analiza rynku dermokosmetyków

Analiza rynku dermokosmetyków w Polsce obejmuje dane z branży dotyczące przychodów, trendów konsumenckich oraz prognozy na najbliższe lata. Dowiedz się więcej o tej branży z najnowszego przeglądu runku!

Analiza rynku dermokosmetyków

Chociaż nie istnieje osobny termin prawny dla dermokosmetyków, to spełniają one wyższe wewnętrzne standardy podczas testów. Ich produkcja zbliżona jest do tej w przypadku leków, a przeznaczone są one dla bardziej wymagających typów skóry.
Dermokosmetyki cieszą się w naszym kraju coraz większą popularnością. Polscy konsumenci stają się coraz bardziej świadomi swoich wyborów i przykładają większą uwagę do składu produktu. Swoją rolę odgrywają także social media, rosnące zainteresowanie kosmetykami naturalnymi oraz dbanie o środowisko. Narasta ponadto problem z alergiami. W rezultacie zwiększa to popyt na kosmetyki hipoalergiczne oraz do cery z problemami.

Wartość rynku dermokosmetyków

Rynek dermokosmetyków notuje z roku na rok nie tylko szersze zainteresowanie produktami, ale i wzrost dochodów. Polski rynek z jednej strony doznał lekkich strat w trakcie pandemii, ale z drugiej strony widać znaczący wzrost już w roku następnym. W 2020 r. wartość wyniosła blisko 1,4 mld zł (co oznacza spadek o 6% r/r). Z kolei już w roku 2021 zanotowano ponowny wzrost (o 1,4% większy niż w roku 2019). W podtrzymaniu sprzedaży pomogło przeniesienie się aptek do internetu oraz możliwość kupna z wysyłką.

Kto kupuje dermokosmetyki?

Grupę konsumencką tworzą głównie osoby młode. Interesują się trendami, przykładają uwagę do jakości produktu, ale jednocześnie często czekają na wyprzedaże lub kupują produkty na promocji. Wyboru dokonują po przeczytaniu recenzji produktu. Interesują się także samą marką – czy prowadzi testy na zwierzętach, czy jest odpowiedzialna. Cenią sobie ponadto wolny czas i rozwój osobisty, są ciekawi świata.
PMR w raporcie wyróżnia 5 głównych grup klientów. Są to Młodzi i aspirujący, Małomiasteczkowi, Świadomi i aktywni, Ekonomiczni minimaliści oraz Dojrzali i zachowawczy. Większość stanowią kobiety (blisko 54%) oraz osoby w wieku 18 do 34 lat (37%). Najliczniejsi są Młodzi i aspirujący – ta grupa odpowiada za blisko 20% udziału wśród kupujących,

Prognozy na najbliższe lata

Przewidywania dla rynku dermokosmetyków są optymistyczne. W roku 2022 prognozowany jest wzrost przychodów o 6,1% r/r, co przekłada się na ogólną wartość rynku równą 27,7 mld zł. Tym samym branża notuje najwyższy wzrost od 2009 roku. Co więcej eksperci szacują stabilny wzrost o 3-5% w latach 2023-2027. W dalszej części przewidywane są także zmiany w preferencjach konsumentów. Obecnie 83% dokonywanych zakupów kosmetyków ma miejsce zazwyczaj w drogeriach. 37% wybiera sklepy internetowe. Na podstawie analiz rynkowych szacuje się, że do 2027 roku zarówno sklepy stacjonarne drogerii, jak i sklepy internetowe będą odpowiadać za ponad 57% dochodów całego sektora kosmetycznego.

analiza rynku dermokosemtyków

Marki – liderzy rynku w Polsce

Największe polskie marki dermokosmetyków na to między innymi Dr Irena Eris, Dermedic, L’biotica (grupa Oceanic), Pharmena, Bioliq oraz Emolium. Dr Irena Eris w roku 2021 osiągnęła przychody równe 297,6 mln zł, a sam zysk wyniósł 35,7 mln zł. Grupa Oceanic, właściciel L’biotica oraz AA szacuje zeszłoroczne przychody na 226 mln zł.
Głównym miejscem zakupu są apteki stacjonarne, ale i to się powoli zmienia. Z roku na rok wzrasta znaczenie rynku e-commerce. W roku 2019 udział w internetowej sprzedaży dermokosmetyków wyniósł 54,9% dla e-aptek oraz 45,1% dla e-sklepów. Z kolei w roku następnym stanowiło do kolejno 54% oraz 46%, a przewidywania na rok 2021 mówiły o udziale 53% dla e-aptek i 47% dla e-sklepów.

Autor: Julia Misiewicz

Źródła:

  • PKO: Branża kosmetyczna (raport) 
  • Healthcare Market Express: Oczekiwany 6% wzrost na rynku dermokosmetyków w Polsce w 2021 r. 
  • PMR: Rekordowa dynamika rynku kosmetycznego w 2022 roku 

Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?

Zadzwoń 503 666 166

lub napisz na info@markethub.pl

Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc

w dalszym rozwoju Twojej firmy!

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.